Управління освіти
Полтавського міськвиконкому
Міський методичний кабінет
Полтавська гімназія №33
Опис педагогічного досвіду вчителя математики
Юшкової Вікторії Віталіївни
Проблема: «Комбінування педагогічних технологій з метою реалізації компетентнісного підходу на уроках математики»
Мотивація вибору теми
У Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визначено ключове завдання освіти – розвиток мислення, орієнтованого на майбутнє. Провідною тенденцією стає рух від вузьких спеціалістів до “фундаменталістів”, здібних адаптуватися до нової техніки, реалізовувати свій творчий потенціал у непростих реаліях сьогодення.
У новій редакції Державного стандарту дещо змінилися цілі навчання. У попередньому Держстандарті цілями навчання математики визначені «формування в учнів математичних знань, інтелектуальний розвиток учнів та опанування ними системи математичних знань і вмінь». Нова редакція націлює на «компетентнісний підхід, а саме на формування загальнонавчальної, комунікативної та загальнокультурної компетенцій».
За результатами проведеного мною у 2012р. анкетування (методика вивчення мотивації навчання школярів за М.І. Лук’яновою, Н.В. Калініною) спостерігається низькій рівень пізнавальних та соціальних мотивів навчання школярів підліткового віку. Отже, вчитель повинен розробити механізми зацікавлення предметом, знайти важелі впливу для підвищення стійких і сталих інтересів до вивчення математики, формування бажання вчитися, відкривати нове та застосовувати набуті знання у повсякденному житті.
Серед розмаїття сучасних інновацій важко вибрати єдиний «інструмент», тому, на мій погляд,саме комбінування педагогічних технологій сприяє підвищенню ефективності навчально-виховного процесу та формуванню ключових та предметних компетентностей.
Актуальність досвіду
Вважаю, що запропонований досвід вирішує наступні завдання:
· формує в учнів основні компетентності: соціальну, полікультурну, комунікативну, інформаційну, продуктивної творчої діяльності;
· підвищує мотивацію учнів до пізнавальної та творчої діяльності, продукуючи компетентність самоосвіти і розвитку.
Перспективність досвіду
Вдалий синтез педагогічних технологій у навчальному процесі сприятиме:
· забезпеченню умов для розвитку креативної, ерудованої, компетентної особистості учня;
· виконанню завдань Державного стандарту базової і повної загальної освіти та Концепції національно-патріотичного виховання.
Мета досвіду
Вважаю, що першочерговими цілями для моєї діяльності є:
- вмотивувати учнів на чітке розуміння важливості отримання якісної освіти;
- налаштування учнів на формування уміння застосовувати знання творчо,нестандартно, знаходити оригінальні методи та прийоми розв’язання завдань та проблем;
- формувати компетенції, необхідні для самодостатньої людини.
Концепція досвіду полягає у створенні інноваційних форм роботи на уроках математики за рахунок комбінування прийомів різноманітних педагогічних технологій з метою реалізації компетентнісного і діяльнісного підходу, з урахуванням основних положень особистісно орієнтованого навчання.
Труднощі у реалізації методичної проблеми:
- недостатня матеріальна та технічна база закладів освіти або безпосередньо окремо взятого учня;
- психологічні аспекти колективу учнів у контексті роботи в групах, парах;
- недостатньо сформовані навички самостійної роботи та мотиваційний компонент учнів.
Шляхи вирішення проблеми
У своїй роботі я намагаюсь реалізовувати компетентісний підхід, раціонально поєднуючи педагогічні технології на різних етапах навчального процесу.
Етап актуалізації потрібного навчального й життєвого досвіду учнів.
На цьому етапі впроваджую в систему роботи: тести (усні вправи-тести; тестові завдання на відповідність з допомогою дошки-шаблону ); систему усних вправ (знайти зайве, «пастка», вставити пропущені терміни, розгадати анаграми, побудувати план розв’язування задачі тощо); міжпредметні задачі («відкриття», які роблять учні під час розв’язування таких задач, виявляються більш вагомими і значущими, ніж успіхи в стандартизованій предметній діяльності).
Етап засвоєння нових знань та способів дій (на цьому етапі необхідно сформувати нові компетенції в учнів).
Активно застосовую: традуктивний метод (передбачає рух від окремого до окремого через його порівняння за ознаками подібності (зіставлення) чи відмінності (протиставлення)); евристичну бесіду (розв'язування проблемної задачi за допомогою серії запитань пошукового характеру для активiзацiї учнiв до самостiйної діяльності); пояснювально-ілюстративний метод.
Етап закріплення нових знань та способів дій (учні працюють під контролем учителя; навчальні завдання - з поступовим збільшенням самостійності; відбувається безпосереднє застосування набутих компетенцій через висловлювання власних думок та сприйняття й розуміння думок інших; учні навчаються слухати інших, висловлюватися лаконічно, обмінюватися знаннями).
Чільне місце займають тренувальні вправи, практичні роботи, робота в групах або парах.
Етап застосування знань та способів дій або етап застосування набутої учнями компетенції: в процесі розв’язування міжпредметних задач, складання учнями власних тестів і задач з даної теми, бенефіс однієї задачі.
Етап систематизації й узагальнення знань (формую в учнів уміння розв’язувати нестандартні задачі, що стимулює школярів до самостійного здобуття знань та розвиває їхню здатність навчатися, пізнавальну компетентність).
На цьому етапі доцільно використовувати: метод проектів; фестивалі доведення теорем ( демонстрація доведень однієї і тієї ж теореми різними способами ), математичні бої.
Етап контролю знань і вмінь учнів. Крім класичних контрольних робіт використовую наступні методи роботи: тестові технології (самостійні роботи або заліки; в кінці року – тест-підсумок у формі ЗНО для учнів 5-8 та 10 класів); теоретичні заліки з навчальних тем (запитання – на особистому сайті вчителя); індивідуальні диференційовані домашні самостійні роботи
Таким чином, результатом синтезу виділених методичних трикутників став фрактальний трикутник Серпинського, що втілює структурованість, системність, гармонійність, самоподібність і єдність. Це і є принцип побудови мого педагогічного досвіду.
Узагальненням досвіду моєї роботи стала видана в жовтні 2015 року книга «Тестові технології контролю знань учнів на уроках математики у 5 класі».
Мої досягнення
Про ефективність методичної системи може свідчити щорічна наявність призових місць моїх учнів у міських та обласних олімпіадах і конкурсах. Найвагоміші з них – у 2012-2013 н.р. – два перших місця у міській олімпіаді – Стецук Андрій (6 клас) і Мамішев Єльдар (7 клас), в обласній олімпіаді в тому ж році Ельдар здобув абсолютне перше місце; у 2014-2015 році –абсолютне перше місце у міській олімпіаді – Стецук Андрій (8 клас ), а в 2015-2016 н.р. Андрій посів ІІ місце в обласному конкурсі імені О.В.Остроградського. В цьому навчальному році у міській олімпіаді здобули І місце – Стецук Андрій ( 9 клас) та ІІ місце - Стародумов Сергій (9 клас).
Теоретичне підґрунтя досвіду
На сьогодні не існує єдиної визначеної класифікації ключових компетентностей. Перелік багато в чому визначається узгодженою позицією соціуму в певній країні або регіоні. Мною проаналізовані роботи науковців Г. Селевко, В. Шарко, М. Галатюк, С. Воровщикова, О. Савченко, І. Підласого, Н. Бухлової, С. Гарячої та ін. Вважаю, що найбільш актуальними і важливими є такі компетентності: соціальні, полікультурні, комунікативні, інформаційні. продуктивної творчої діяльності.
Детальний аналіз робіт В. Беспалька, І. Підласого, І. Якиманської та інших дозволив мені визначити основні дидактичні та методичні аспекти упровадження педагогічних технологій у процес навчання.
Талановиті учні можуть бути тільки у талановитих вчителів. Своє захоплення математикою Ви передаєте учням і це прекрасно. Не зупиняйтеся, нехай Ваше натхнення і далі надихає учнів на перемоги!
ВідповістиВидалитиМень працюється творчо і натхненно, якщо мене підримують, конструктивно критикують, а іноді і хвалять ))) мої талановиті колеги!
ВідповістиВидалитиЗнайома з вашими методиками викладання матеріалу, як ніхно інший. Головне те, що ви так доступно все пояснюєте. Дякую вам!
ВідповістиВидалити